روش جدیدی که ظرفیت باتری موبایل را 4 برابر می‌کند

یکی از بزرگترین دغدغه کاربران در هنگام خرید موبایل و استفاده از آن، ظرفیت باتری بوده است. مهم نیست که گوشی ما باتری ای با ظرفیت بالا داشته باشد یا نه، ما همیشه باتری موبایل بیشتری لازم داریم. اما اگر بخواهیم عادلانه به این قضیه نگاه کنیم، مشاهده می کنیم که ظرفیت باتری ها در گذر زمان رو به افزایش هستند، اما نه با آن سرعتی که ما انتظارش را داریم. اما این موضوع ممکن است به زودی تغییر کند. گروهی از دانشمندان علم نانو در نروژ موفق به ابداع روشی شدند که می تواند ظرفیت باتری گوشی های هوشمند را تا 4 برابر افزایش دهد.

راز موفقیت آنها چه بوده است؟ سیلیکون

افرادی که در مورد نحوه کار باتری ها آگاهی دارند، احتمالاً حالا با تمسخر می گویند که ما هم میدانستیم که از سیلیکون می توان باتری بهتری در مقایسه با باتری های لیتیوم-یونی امروزی که از الکترود گرافیتی برای شارژ و دشارژ استفاده می کنند، ساخت. اما مشکل اصلی این است که سیلیکون زمانی که در ساختار باتری عمل می کند، مستعد افزایش حجمی تا 400 درصد است. این افزایش حجم می تواند باعث شود باتری خیلی سریع تر از باتری هایی که بر پایه گرافیت ساخته می شوند، تخریب شوند. با این وجود تیم نروژی راه جدیدی برای ساخت ترکیبی از گرافیت و سیلیکون پیدا کرده است که می تواند ظرفیت باتری ها را بدون آنکه سرعت تخریبشان بالاتر رود، افزایش دهد.

این نه تنها به باتری گوشی های هوشمند کمک می کند تا ظرفیت بالاتری داشته باشند، بلکه باعث تقویب باتری وسائل نقلیه الکتریکی، باتری لپ تاپ ها و هر دستگاه دیگری که منبع تغذیه قابل شارژ دارد می شود. شرکتی با نام Kjeller Innovation مشغول کار بر روی تجاری کردن این فناوری با نام پروژه Silicon X است. این کمپانی در حال مذاکره با شرکای مختلف برای شروع آزمایش باتری های هیبریدی سیلیکونی در فرایندهای صنعتی است. البته کمپانی مورد نظر تنها شرکتی نیست که سعی در بهینه سازی باتری های لیتیوم یونی دارد. اما بدون شک اولین بار است که ما خبر استفاده موفقیت آمیز مقدار قابل توجهی از سیلیکون را در باتری ها می شنویم و این می تواند در آینده باعث افزایش قدرت الکتریکی در دستگاه های گوناگون شود. در هر صورت، آن چه می توان از همین حالا آن را قطعی دانست اینست که هر کمپانی ای که موفق شود ظرفیت باتری ها را افزایش دهد و بتواند آن را با موفقیت به ثبت برساند در آینده میلیاردها دلار از این موفقیت کسب درآمد خواهد کرد.

منبع: سخت افزار مگ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.